www.coronaonslow.blogspot.com

fredag 10 juni 2011

Veterinärat idag!

Idag har jag varit med Hannah Tolge och veterinärat lite. :) Eller ja, hon gör jag kollar på och hjälper till där det behövs.

Hästen vi var hos hade ett stort sår på bakbenet som var bandagerat. Hästen i fråga hade fastnat i ett elrep och skurit upp sig.
Hannah lossade på bandaget med en skalpell och som tur var hade såret dragit ihop sig lite, fick se en bild på såret hur det såg ut tre dagar innan och det var inte mysigt...
Men men, det hade blivit aningens bättre och nu skulle Hannah skölja såret. Dock slår den här hästen gärna, så hon bremsade den. (med en brems, ger hästen lugnande effekt.) Jag höll i bremsem och hästen, och Hannah och hästens ägarinna skötte om såret. Duktig  häst, det gick bra! :) Sen bandagerade hon hästen igen.

Efter detta så vaccinerades massa katter. 8 katter och 1 hund stod på schemat. Jag fick hålla en jättesöt liten kattunge av rasen Burma, helt sjukt söt! Vit med svarta fält runt ögon/nos/tassar och blåa ögon.
Jag lärde mig också hur man drar upp vaccin till en spruta, och Hannah vaccinerade samtliga djur. Som minderårig får man lov att dra upp vätskor i sprutor, men inte injicera dem.

Nu är jag hemma och skall äta strax, vrålhungrig! Blir nog kyckling efter vad jag förstått? Mumma!


.......Och så här tycker jag om dagen;

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar