www.coronaonslow.blogspot.com

onsdag 28 september 2011

Pythagoreiska taltripplar

Har precis lärt mig hur man gör pythagoreiska taltripplar, och det är faktiskt inte hälften så svårt som det ser ut! Lite nöjd med mig själv faktiskt, får man lov och vara det i dagens samhälle utan att någon känner sig kränkt? Hade nämligen inte förvånat mig ett dugg.

x = k(m2 - n2)
y = 2kmn
z = k(m2 + n2)
där k, m och n är positiva heltal och där m > n

  Allt blir så mycket roligare när man förstår vad man håller på med, detta mattekapitlet vi har hållt på med de senaste veckorna har faktiskt gått ovanligt bra, har varit mycket negativa tal, roten ut och pythagoras sats och jag tror faktiskt jag fattar vad jag håller på med? Häftigt! Hoppas att det satt sig också, hehe.
Slutar tjugo över tre. Vi har obligatoriskt studiepass sista lektionen. En del sticker väl hem skulle jag tro, men det är deras problem.

Sen blir det stallet, Lotta som håller på att utbilda sig till massör skall se hur Kalle tycker det är med massage. Skall bli lite roligt! Sen skall jag rida också, tror jag skall gå igenom LC dressyrprogrammet eller om jag orkar ta fram lite bommar. Peppad som tusan på KM i dressyr i November alltså!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar