www.coronaonslow.blogspot.com

söndag 23 januari 2011

Veckans dilemma


Veckans dilemma blir Spö eller inte spö?

Jag använder spö varje gång jag rider, men det är mycket sällan jag använder det. När det är hinder/bommar involverade använder jag ALDRIG spöt, man skall INTE slå en häst som är rädd, det förstärker bara obehaget. Istället för att piska skiten ur hästen för att den är rädd övertygar jag honom vänligt men bestämt. Man kan inte fråga Kalle om han vill gå över, då tvekar han, utan man får säga åt honom att göra det, utan att använda spöt.
Om jag använder spöt är det för att peta till honom på rumpan om han inte bjuder framåt, för att väcka han. Dessutom tycker jag det är bättre att använda spöt en gång än att göra hästen skänkeldöv.

VAD TYCKER DU? ANVÄNDER DU SPÖ? VARFÖR/VARFÖR INTE??

3 kommentarer:

  1. Om jag känner att hästen inte alls har en framåtbjudning så använder jag spöt,men helst vill jag inte göra det, för jag tycker att det är så jobbigt att rida med spö xd Men oftast, i alla fall på ridskolehästarna, räcker det med att man håller i spöt så går de genast mycket bättre fram.

    SvaraRadera
  2. Sv: Okej :D

    Jag andvänder inte spö, vill inte behöva göra det!

    SvaraRadera
  3. SV: Tack så jättemycket! Det är verkligen kul att du gör det :D

    SvaraRadera