www.coronaonslow.blogspot.com

tisdag 31 januari 2012

Min idol

Dag:
1. Berätta om dig själv
2. Staden där du bor
3. Dina kompisar
4. En person du ser upp till5. En bild på dig 1 år sedan.
6. Bloggarna du läser
7. Vem är den roligaste du vet?






















Jagr många 'idoler' både familjärt och mer kända sådana. Men min största idol är nog i alla fall John Lennon, som tyvärr gick bort 16 år innan jag föddes.. Han blev skjuten av ett fan utanför sin bostad i New York. Helt sjukt!
Jag har det senaste halvåret dragits mer till den äldre eran av musik, Beatles är favoriterna men band som Beach Boys, Rolling Stones, Elvis presley såklart och Creedence tilltalar mig mycket mer än dagens 'musik'. 
Sångaren i ´bandet sjunger med sin egna röst till riktig musik spelad av riktiga musiker med riktiga instrument. På tidiga 60-alet var det inte tal om att lägga på ett beat box ljud, utan man spelade in skivn eller singeln i en enda tagning -och det blev bra!

John Lennon är för mig en del av musikarvet, människor i alla åldrar lyssnar på honom och hans musik lever kvar. Han skrev sina egna låtar, med hjälp av sina egna upplevelser -och hade dessutom humor att leka med ord och noter! Om man lyssnar noga på ett par av Lennons låtar hör man att han så och då kan kapa av eller lägga till ett taktslag, byta tonart eller göra något annat 'vrickat' -Lennon i ett nötskal!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar