www.coronaonslow.blogspot.com

söndag 3 april 2011

Livsfarlig hobby

...OM DU HAR OTUR.
En text om att bära hjälm
För mig är det en SJÄLVKLARHET att jag alltid har hjälm när jag hämtar Kalle i hagen. Skulle aldrig falla mig in att ens tänka tanken att inte ha hjälm. Det är i regel det farligaste man kan göra inom hästbranschen, att gå in i en hage. Hagen är hästarnas hem och där beter de sig som hästar. Kommer man i vägen när två ston blir uppkäftiga mot varandra ligger man jävligt risigt till.
I dressyrens högre klasser är det tillåtet att bära hatt i stället för hjälm. Detta framkallar ju frågan varför? Kan inte en dressyr ryttare ramla av lika bra som en hopp ryttare? Är dressyr hästarna säkra i alla väder? Går de alltid snällt dit ryttaren vill? Tar de aldrig någonsin snedsteg eller blir rädda?

Det ser o-proffsigt ut att inte bära hjälm vid hantering och ridning av hästar. Speciellt tycker jag det är udda när Träckare inom galoppsporten (alltså de som leder häst och jockey till banan, och går fram / går av hästen) inte bär hjälm. Det är FULLBLOD med tävlingsnerver som de hanterar!! Jockeyn måste ha hjälm, varför måste inte träckarna då ha hjälm? 500 kilo galopphäst är nog inte så mysigt att hamna under.

3 kommentarer:

  1. Jag håller med dig fullt ut! Har ofta hjälmen på mig hela tiden, även när jag bara är inne hos hästen och gör iordning den. (okej, efter ett ridpass kanske jag inte har det bara för att jag är så varm) men innan har ajg ofta på mig hjälmen.

    du är duktig du Hanne, hjälm ska man ha och jag håller med dig angående dressyrryttarna!
    Puss<3

    SvaraRadera
  2. Nina Ingvarsson19 maj 2011 kl. 16:13

    jag med det helt klart idiotiskt att inte ha hjälm

    SvaraRadera
  3. Embla Andersson28 maj 2011 kl. 20:24

    Håller med dig fullt ut Hanne! Fattar inte heller varför Dressyr ryttare inte måste ha hjälm. Har oxå på mig hjälm när jag hämtar Chirelle (Fast jag kan erkänna att på sommaren så har jag den inte på när jag ryktar henne!)
    Förstår mig inte heller på alla hoppryttare som tar av sig hjälmen och svingar runt den när dom är klara! Såg t.o.m. en ryttare en gång som tappade den för att han inte knäppt den!

    SvaraRadera